نقش حياتي بازنگري ملاك اسقاط خودروهاي فرسوده در كاهش آلودگي هوا و تصادفات

جامع ترين اخبار ايران و جهان در حوزه لوازم برقي و خانگي را در اين وبگاه مطالعه نماييد

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

نقش حياتي بازنگري ملاك اسقاط خودروهاي فرسوده در كاهش آلودگي هوا و تصادفات

۶ بازديد

تردد وسايل نقليه فرسوده ، به ويژه ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومي نقش موثري در آلودگي هوا و تصادفات جاده اي در سطح شهر و جاده دارد. اگرچه اين قانون شامل روش ها و معيارهايي براي تعيين سايش و پارگي وسيله نقليه است ، اما يك متخصص مي گويد: لازم است كه تركيبي از …

نقش حياتي بازنگري ملاك اسقاط خودروهاي فرسوده در كاهش آلودگي هوا و تصادفات https://d77.ir/نقش-حياتي-بازنگري-ملاك-اسقاط-خودروهاي/ دنياي 77 Sat, 17 Jul 2021 00:10:08 0000 جامعه و خانواده https://d77.ir/نقش-حياتي-بازنگري-ملاك-اسقاط-خودروهاي/ تردد وسايل نقليه فرسوده ، به ويژه ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومي نقش موثري در آلودگي هوا و تصادفات جاده اي در سطح شهر و جاده دارد. اگرچه اين قانون شامل روش ها و معيارهايي براي تعيين سايش و پارگي وسيله نقليه است ، اما يك متخصص مي گويد: لازم است كه تركيبي از …

تردد وسايل نقليه فرسوده ، به ويژه ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومي نقش موثري در آلودگي هوا و تصادفات جاده اي در سطح شهر و جاده دارد. اگرچه اين قانون شامل روش ها و معيارهايي براي تعيين سايش و پارگي وسيله نقليه است ، اما يك متخصص مي گويد: لازم است كه تركيبي از شاخص ها مبناي تعيين ساييدگي و پارگي خودرو باشد.

به گزارش دنياي 77 ، بخشي از تصادفات جاده اي ، از جمله حوادث اتوبوس هاي اخير و اتوبوس هاي معلمان ، دليل خراب شدن سيستم حمل و نقل است. طبق آخرين اظهارات وزير مهندسي عمران و توسعه شهري و روستايي – مهدي جمالي نژاد در فوريه سال گذشته ، 70 درصد ناوگان حمل و نقل عمومي كشور قديمي و منسوخ شده است.

قانون هواي پاك ، با هدف اصلي كاهش آلودگي هوا و عواقب آن ، در شانزدهم ژوئيه 2017 در مجلس تصويب و توسط رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ شد. اين قانون 34 كاركرد 21 مدير را تعريف كرده است. يكي از مراحل تعيين شده در قانون براي كنترل آلودگي هوا ناشي از وسايل نقليه فرسوده ، اسقاط و تجزيه وسايل نقليه فرسوده پس از رسيدن به “سن سايش” بود ، اما قوانين اجرايي اين ماده مهم در مورد سن ساقه به تصويب رسيد ديوان عدالت اداري در ژوئيه سال 1999 بر اساس تحقيقات لغو شد.

آيين نامه قبلي ماده 8 قانون هواي پاك در سال 1997 تصويب شد ، كه به دارندگان وسايل نقليه موتوري ، از جمله سبك ، نيمه سنگين ، سنگين و موتور سيكلت اجازه مي دهد پس از رسيدن به “سن خستگي” اما حدود دو سال گذشته رانندگي كنند ، يك نفر در پي ادعاي واژگوني تويوتا لندكروزر 20 ساله تحت آئين نامه ، ماده 8 قانون هواي پاك توسط شوراي نگهبان پس از تحقيقات دادگاه اداري لغو شد.

در آيين نامه هاي قديمي ، در ماده 8 قانون هواي پاك ، ملاك خراشيدن اتومبيل “سن سايش خودرو” بود ، در حالي كه در كنترل جديد اين ماده از قانون هواي پاك – معيارهاي خراش دادن انواع وسايل نقليه است “معاينه فني”. اين كنترل جديد محدوديت سايش و سن سايش را براي انواع مختلف وسايل نقليه تعيين مي كند و بنابراين هنگامي كه خودرو به حد سايش مي رسد بايد مورد مراقبت و تعمير بيشتر قرار گيرد و تعداد بازرسي هاي فني سالانه و عوارض سالانه مربوطه بايد افزايش يابد. طبق قوانين جديد ، سن فرسودگي شغلي كمتر از سن وسيله نقليه تحت كنترل قبلي است ، اما تعداد بازرسي هاي فني افزايش يافته است و براي اتوبوس هاي حومه شهر ، سه بار در سال ، هر چهار ماه يكبار ، اين مشكل برطرف شده است.

طبق قوانين جديد ماده 6 قانون هواي پاك ، كه در ماه گذشته تصويب شد ، وزارت كشور موظف است نظارت بر مراكز معاينه فني كلانشهرها را تشديد كند ، كه به وزارت كشور دستور مي دهد نظارت را ظرف سه ماه تشديد كند. وزارت امور داخلي و نيروي پليس جمهوري اسلامي موظفند اقدامات لازم را از طريق سيستم بازرسي فني يكپارچه كشور انجام دهند تا اطمينان حاصل شود كه آزمايش هاي معاينه فني بصورت آنلاين ، فرسوده ، سن مرز فرسوده ، نتايج آزمايش خودرو از جمله وسايل نقليه منسوخ و رد مكرر وسيله نقليه انجام مي شود. بايد وارد سيستم و معاينه فني مربوط به مالك خودرو شويد

بهزاد اشزي – دبير سابق كميته فني صدور مجوز خودروهاي زيست محيطي – در اين باره به دنياي 77 گفت. وي مي گويد: “پارگي بيش از حد ناوگان حمل بار و مسافر در كشور ، هم از نظر ايمني مانند اتوبوس خبرنگاران يا اتوبوس معلم و حوادث مشابه در گذشته و هم از نظر آلودگي و سوخت منجر به تصادف مي شود ، هر دو مشكلات زيادي ايجاد مي كند.” اين آثار در آمار قابل مشاهده است.

وي با تأكيد بر اينكه نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي يك برنامه فوري است كه هر دولتي بايد انجام دهد ، اظهار داشت: ساده سازي استانداردهاي سايش خودرو منجر به نوسازي ناوگان نمي شود زيرا غلبه بر مشكل به حل مشكل كمك نمي كند. در اين حالت ، تعيين ناوگان فرسوده با استفاده از معيارهاي دقيق و فني و برنامه هاي اصلاح آنها ضروري است.

اعضاي سابق تيم ملي اجرايي همچنان به كاهش آلودگي هوا در كلانشهرها ادامه مي دهند: در گذشته ، سن وسايل نقليه ملاك فرسودگي بود ، اگرچه مشكلي در معيارهاي سني وجود دارد و تعيين يك سن براي اندازه گيري فرسودگي شغلي امكان پذير نيست از طرف ديگر ، اتكاي كامل به شاخص هاي معاينه فني نمي توان استاندارد قوي و قابل اعتمادي براي تعيين وسايل نقليه فرسوده وجود داشت ، زيرا در صدور معاينه فني جعلي گرفته تا تخلف در انجام آزمايشات و غيره در مركز معاينه فني مشكلات زيادي وجود دارد.

وي خاطرنشان كرد: اتوبوسي كه منجر به كشته شدن اين دو روزنامه نگار شد يك ماه قبل از حادثه نيز گواهي معاينه فني دريافت كرد ، حتي اين گواهينامه هاي معاينه فني ساده در جاده ها و خيابان ها تنظيم نمي شود و اكنون افرادي كه وسيله نقليه ندارند جريمه مي شوند و معاينه فني انجام مي شود فقط در تهران بله – جايي كه 45٪ آلودگي وسايل نقليه به دليل ناوگان هاي فرسوده است – و مقدار بسيار محدودي در چند كلان شهر ديگر ، و اگر اتومبيل بدون معاينه فني به يك شهر كوچك سفر كند ، كسي نيست كه جلوي آن را بگيرد آي تي.

براي اين منظور ، اشزي تأكيد مي كند كه اعتماد كامل به معاينه فني شاخص مناسبي براي تعيين ناوگان هاي فرسوده نيست: بازرسي هاي سن و فني بايد تركيب شوند و در صورت امكان ، استانداردها و استانداردهاي توليد خودرو بايد به عنوان شاخص اضافه شود. كارايي اين شاخص را تميز و پاره كنيد. رسيدن به مطلوب.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.