رئيس سازمان تحقيقات و برنامه ريزي آموزشي گفت: مفاهيم اساسي ، مهارت هاي اساسي و ارزش هاي اصلي سه ركن برنامه درسي هستند و نبايد يكي از آنها را ناديده گرفت. وي گفت: “ارزش ها بايد مطابق با معيارهاي منطقي و اصول عملي در نظر گرفته شوند.” قالب دستورالعمل هاي درسي بايد در نظر گرفته …
منبع: خبرگذاري ايواره
روند تدوين راهنماهاي برنامه درسي/ نبايد دانش آموز را ارزش زده كنيم
روند تدوين راهنماهاي برنامه درسي/ نبايد دانش آموز را ارزش زده كنيم https://evarah.ir/2021/01/روند-تدوين-راهنماهاي-برنامه-درسي-نباي/ ايواره Mon, 11 Jan 2021 00:34:59 0000 اجتماعي https://evarah.ir/2021/01/روند-تدوين-راهنماهاي-برنامه-درسي-نباي/
رئيس سازمان تحقيقات و برنامه ريزي آموزشي گفت: مفاهيم اساسي ، مهارت هاي اساسي و ارزش هاي اصلي سه ركن برنامه درسي هستند و نبايد يكي از آنها را ناديده گرفت. وي گفت: “ارزش ها بايد مطابق با معيارهاي منطقي و اصول عملي در نظر گرفته شوند.” قالب دستورالعمل هاي درسي بايد در نظر گرفته …
منبع: خبرگذاري ايواره
روند تدوين راهنماهاي برنامه درسي/ نبايد دانش آموز را ارزش زده كنيم
رئيس سازمان تحقيقات و برنامه ريزي آموزشي گفت: مفاهيم اساسي ، مهارت هاي اساسي و ارزش هاي اصلي سه ركن برنامه درسي هستند و نبايد يكي از آنها را ناديده گرفت. وي گفت: “ارزش ها بايد مطابق با معيارهاي منطقي و اصول عملي در نظر گرفته شوند.” قالب دستورالعمل هاي درسي بايد در نظر گرفته شود و مقادير به هيچ وجه بيان نشوند و ما بايد دانش آموز را ارزيابي كنيم.
حسن ملكي در مصاحبه اي با ايواره ، وي با بيان اينكه مقادير بايد در همه جاي برنامه درسي نمايش داده شود و دانش آموزان را در يك جهت خاص و مطابق با فلسفه آموزشي غالب جامعه آموزش دهد ، گفت: “همه كشورها به اين موضوع و سيستم آموزشي خود با ارزش توجه مي كنند. آنچه را كه مي خواهند تركيب كنند.
وي افزود: اساساً از طريق دروني سازي ارزش ها است كه اهداف اساسي هر كشور محقق مي شود. كتب درسي هر كشور جنبه فرهنگي و هنري كشور دارد. رنگ برنامه درسي رنگ مقادير است. به عنوان مثال ايالات متحده با آموزش ارزش ها و ساختن آن به عنوان يك آمريكايي تمام عيار ، در تلاش است تا ليبرال دموكراسي آمريكايي را وارد مدرسه ابتدايي كند. يا عربستان سعودي در تلاش است تا اعتقادات خود را به دانشجويان خود منتقل كند.
رئيس سازمان تحقيقات و برنامه ريزي آموزشي با بيان اينكه اساساً هر برنامه درسي ايدئولوژيك است گفت: دليل تنوع برنامه هاي درسي آميختگي ايدئولوژي با آنهاست. ارزشها اگر در چارچوب نباشند معيوب هستند. به عنوان مثال ، اگر عنصر خانواده در برنامه درسي لحاظ نشود ، اين يك نقص است. اين موارد اكنون در برنامه درسي گنجانده شده است.
مالكي ادامه داد: كلمه كليدي ما در برنامه ريزي درسي اساسي است و برنامه درسي بايد بر اساس اسناد ملي باشد. بعضي از برنامه ها مقادير مشترك و خاصي دارند و اگر اين مقادير مشخص نشوند ، برنامه هاي درسي سكولار مي شوند. شرايط فعلي اساس ساختمان است و نه شرايط مطابق با برنامه درسي. اين بخشي از دادگاه هاي درسي ما است.
وي خاطرنشان كرد: وقتي بپذيريم كه ساختار برنامه درسي سه ركن از مفاهيم اساسي ، شايستگيهاي اصلي و ارزشهاي اصلي در پرتو ايده هاي كليدي است ، بايد بپذيريم كه هر يك از اين سه بخش داراي استانداردهاي خاص خود هستند. يعني حد مطلوب در يك چيز است.
رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي افزود: استاندارد محتوا به معناي سطح مطلوب مطالب است و در صورت تعميم ، مطلوب مطلوب نيست. مطالب بايد مطلوب و مطلوب باشد ، نه رويايي. مقادير كلي كليد نوشتن محتوا نيستند ، اما مقادير كلي بايد با وضوح بيشتري بيان شوند. مفاهيم و مهارت ها يكسان است.
ملكي ادامه داد: اين سه عنصر در واقع سه ركن برنامه درسي هستند و نبايد يكي از آنها را ناديده گرفت. ارزش ها براي ما جايگاه ويژه اي دارند ، اما به اين معني نيست كه ساير عناصر ناديده گرفته مي شوند. اينها با هم ساختار برنامه درسي را تشكيل مي دهند.
وي ادامه داد: طبق راهنماي برنامه درسي ، ما موظف به تفكيك منطقي هستيم و موظف به تركيب اصول هستيم. در سه عنصر محتوا ، ما بايد متفاوت عمل كنيم ، يعني مفاهيم ارزش ها و معيارهاي ما بايد استانداردهاي خاص خود را براي ايجاد راهنما داشته باشند و مراحل بعدي ما توليد بسته هاي آموزشي و يادگيري است كه وظيفه اصلي است. ، و همه چيز در اين مرحله بايد اين باشد كه با هم سرگردان باشيم.
رئيس سازمان تحقيقات و برنامه ريزي آموزشي تأكيد كرد كه اين موضوعات بايد در متن آميخته شود زيرا ارزش ها براي ما مهم هستند. سند تحول بنيادين با بيان ارزشها آغاز مي شود. مقادير را مي توان گام به گام در اين متن مشاهده كرد. مقادير بايد مطابق با قوانين منطقي و اصول عملي اعمال شود و ارزش ها به هيچ وجه بيان نشوند و براي دانش آموز ارزش قائل شويم. تاكنون اتفاق نيفتاده است كه راهنماهاي درسي بر اساس برنامه هاي تحول باشد ، اما اين كار با كمك متخصصان سازمان هاي تحقيقاتي انجام مي شود.
انتهاي پيام
منبع: خبرگذاري ايواره
روند تدوين راهنماهاي برنامه درسي/ نبايد دانش آموز را ارزش زده كنيم