فرش؛ از صفر تا صد!

جامع ترين اخبار ايران و جهان در حوزه لوازم برقي و خانگي را در اين وبگاه مطالعه نماييد

جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

فرش؛ از صفر تا صد!

۶ بازديد

از ديرباز، فرش با فرهنگ ما ايراني ها رابطه تنگاتنگي دارد تا جايي كه قديمي ترين فرش يافت شده در طول تاريخ كه به چهارصد سال پيش از ميلاد حضرت مسيح (ع) بر مي گردد، منسوب به ايرانيان است. اين فرش كه به آن فرش پازيريك گفته مي شود، اين روزها در موزه آرميتاژ در …

فرش؛ از صفر تا صد! https://d77.ir/فرش؛-از-صفر-تا-صد/ دنياي 77 Mon, 19 Jul 2021 15:47:45 0000 عمومي https://d77.ir/?p=5483 از ديرباز، فرش با فرهنگ ما ايراني ها رابطه تنگاتنگي دارد تا جايي كه قديمي ترين فرش يافت شده در طول تاريخ كه به چهارصد سال پيش از ميلاد حضرت مسيح (ع) بر مي گردد، منسوب به ايرانيان است. اين فرش كه به آن فرش پازيريك گفته مي شود، اين روزها در موزه آرميتاژ در …

از ديرباز، فرش با فرهنگ ما ايراني ها رابطه تنگاتنگي دارد تا جايي كه قديمي ترين فرش يافت شده در طول تاريخ كه به چهارصد سال پيش از ميلاد حضرت مسيح (ع) بر مي گردد، منسوب به ايرانيان است.

اين فرش كه به آن فرش پازيريك گفته مي شود، اين روزها در موزه آرميتاژ در سن پترزبورگ روسيه نگهداري مي شود. رفته رفته توليد و بافت فرش، پيشرفته تر و سريع تر شد تا جايي كه امروزه شاهد آن هستيم فرش ماشيني با دستگاه هايي نوين بافته مي شود و برخي از اين فرش ها، مانند فرش 1500 شانه، رقيب سرسخت فرش هاي دستباف محسوب مي شوند.

اين روزها، فرش هاي ماشيني در دسته هاي مختلف، طرح ها و نقش هاي گوناگون و ابعاد بسيار متنوعي توليد و عرضه مي شوند و همين موضوع سبب شده است كه انتخاب فرش ماشيني براي برخي از كاربران و خريداران كمي دشوار و سخت به نظر برسد . از همين رو، ما در دكتر فرش سعي كرده ايم، مقاله اي براي شما آماده كرده و انواع فرش هاي ماشيني را براي شما تشريح كنيم تا بلكه كمي شما را در اين مسير ياري كنيم.

انواع فرش هاي ماشيني

فرش ماشيني در دسته هاي بسيار مختلفي دسته بندي مي شوند كه در اين قسمت به آن ها اشاره مي كنيم.

  • فرش ماشيني 700 شانه:

فرش هاي 700 شانه، در هر يك متر از عرض خود، 700 گره دارند و به اين دليل به آن ها 700 شانه گفته مي شود. فرش هاي ماشيني 700 شانه، عموما در تراكم 2100 يا 2550 توليد و عرضه مي شوند .

دو ويژگي منحصربفرد فرش هاي ماشيني 700 شانه، موجب محبوبيت اين فرش ها بين مشتريان و خريداران فرش شده است :

الف- قيمت پايين اين فرش ها: فرش هاي 700 شانه، نسبت به فرش هاي 1200 و 1500 شانه قيمت به مراتب پايين تري دارند و اين موضوع سبب شده است بسياري از خريداران فرش هاي ماشيني به خريد اين فرش ها روي بياورند.

ب- نرمي و لطافت اين فرش ها: نخ هاي استفاده شده در بافت اين فرش ها، ارتفاع بالاتري نسبت به ساير فرش ها دارند و اين موضوع سبب شده است كه اين فرش ها محبوبيت بالايي داشته باشند. البته اين موضوع را نيز بايد در نظر داشت كه اين فرش ها عموما طرح هاي ساده دارند و خيلي جزئيات بالايي ندارند.

  • فرش ماشيني 1200 شانه:

اين فرش ها، در هر يك متر ازعرض خود، 1200 گره دارند و به همين دليل به آن ها 1200 شانه گفته مي شود.

اين فرش ها در تراكم 3600 توليد و عرضه مي شوند.

مي توان گفت كه اين فرش ها، بين تمام فرش هاي ماشيني محبوب ترين دسته محسوب مي شود. فرش هايي مانند فرش 1200 شانه قيطران طرح مهناز يكي از اين محبوب ترين فرش هاي دكتر فرش است.

اما دليل اين محبوبيت اين دسته از فرش ها چيست؟

مي توان دليل اين محبوبيت را دو مورد عنوان كرد:

الف: قيمت اين فرش ها: اين فرش ها، قيمتي بين فرش هاي 700 و 1500 شانه دارند. به بيان ديگر مي توان گفت كه اين فرش ها قيمتي متوسط دارند .نه خيلي بالاست و نه خيلي پايين .

ب- از طرف ديگر طرح و نقش اين دسته از فرش ها، نسبت به فرش هاي 700 شانه، داراي جزئيات بسيار بيشتري است و اين موضوع سبب شده است زيبايي منحصربفردي را به منزل شما هديه كنند.

بنابراين بسياري از كاربران به اين نتيجه رسيده اند كه اقدام به تهيه اين فرش ها كنند تا در عين خريد يك فرش زيبا، هزينه ي زيادي را متقبل نشوند.

  • فرش ماشيني 1500 شانه:

اين فرش ها در هر يك متر از عرض خودشان، 1500 گره دارند و به همين دليل به آن ها 1500 شانه گفته مي شود.

اين فرش ها در تراكم 4500 بافته و عرضه مي شوند كه تراكم بسيار بالايي است و بافت فرش در اين شانه و تراكم، جز با استفاده از دستگاه هاي پيشرفته و البته الياف باكيفيت امكان پذير نيست.

وقتي ميخواهيم فرشي را در اين تراكم بالا ببافيم، اگر ارتفاع نخ استفاده شده زياد باشد، الياف روي هم مي خوابند و طرح و نقش فرش به هم مي ريزد .به همين دليل در بافت اين فرش ها مجبوريم كه ارتفاع نخ را كم در نظر بگيريم .همين موضوع باعث شده است كه اين فرش ها، طرح ونقش بسيار زيبايي داشته باشند و البته ضخامت آن ها كم است .پس خيلي فرش هاي نرم و راحتي محسوب نمي شوند.

اين فرش ها، بالاترين قيمت را بين فرش هاي ماشيني دارند.

همه اين ويژگي هاي اين فرش ماشيني باعث شده است كه به رقيبي سرسخت براي فرش هاي دستباف تبديل شود.

  • فرش ماشيني مدرن:

اين فرش ها كه نوع جديدي از فرش هاي ماشيني محسوب مي شوند، طرفداران بسياري را به خود جذب كرده اند. عمده تفاوت اين فرش ها با ساير فرش ها در طرح و نقش مورد استفاده در بافت آن هاست.

طرح و نقش استفاده شده در بافت اين فرش ها، عموما داراي سبكي مدرن هستند و بيشتر مناسب منازلي يا اماكني هستند كه دكوراسيون آن ها بر مبناي مدرنيته طراحي و اجرا شده است.

از بين اين دسته از فرش هاي ماشيني، فرش هاي با طرح هندسي، طرفداران بسياري دارد.

  • فرش وينتيج:

اين دسته از فرش هاي ماشيني، زيرمجموعه فرش هاي مدرن قرار مي گيرند ولي اخيرا آنچنان بين خريداران فرش محبوبيت بالايي پيدا كرده اند كه عموما در دسته اي جدا مورد بررسي قرار مي گيرند.

اين فرش ها، فرش ماشيني هستند ولي ظاهر آن ها شباهت بسيار زيادي به فرش هاي دستباف دارد. و اين موضوع سبب شده است كه تناسب بسيار زيادي با منازلي داشته باشند كه دكوراسيون آن ها سنتي و اصيل است.

البته بين طرح و نقش هاي فرش هاي وينتيج، طرح هاي با نقش هاي مدرن هم به چشم مي خورند و اين طرح ها را براي دكوراسيون هاي مدرن متناسب مي سازد. بنابراين، اين دسته از فرش ها، بر اساس طرح و نقش آن ها، مي توانند هم براي دكوراسيون سنتي مناسب و زيبا باشند و همچنين براي دكوراسيون هاي مدرن و خاص.

در ادامه مي توان دسته هاي بسيار ديگري را به عنوان دسته بندي هاي فرش ها نام برد كه از مهم ترين آن ها مي توان به فرش دستباف، فرش كودك، فرش چهل تكه، فرش اصيل، فرش 1000 شانه و… اشاره نمود، اما از آن جايي كه  5 دسته بندي نام برده شده در فرش هاي ماشيني، محبوب ترين و پرفروش ترين فرش ها هستند، ما از معرفي اين فرش ها در اين مقاله خودداري مي كنيم و به آنها در مقاله ي ديگري خواهيم پرداخت .

به عنوان توصيه آخر سعي كنيد در خريد فرش كه يك كالاي استراتژيك كه مي تواند محوريت دكوراسيون منزل را برعهده بگيرد، دقت بالايي داشته باشيد.

چرا كه فرش مي تواند تمامي دكوراسيون شما را تحت الشعاع قرار دهد.

در نهايت از شما دعوت مي كنيم براي مشاهده بهترين فرش هاي ماشيني از فروشگاه آنلاين فرش دكتر فرش به آدرس www.drfarsh.com  ديدن فرماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.